ביטול עסקה בהתאם לחוק הגנת הצרכן
במאמר הבא ניסינו לרכז, ולסכם בצורה תמציתית את כל המידע המהותי הנוגע לביטול עסקה צרכנית, בהתאם להוראות חוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981 ובהתאם לתקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), תשע"א-2010. מאחר ותנאי ביטול עסקה צרכנית, אינם אחידים, ומשתנים לפי סוג העסקה ולפי סוג השירות ו/או המוצר שאת רכישתו מבוקש לבטל, לשם הנוחות, ראינו לנכון לחלק את המאמר למספר מקטעים, אשר יוצגו בראשי הפרקים הבאים.
חלקו הראשון של המאמר
עוסק בנושא ביטול עסקה צרכנית "רגילה", היינו, באילו נסיבות לצרכן יש זכות "חרטה", המאפשרת לו לבטל את העסקה באופן חד צדדי וללא סיבה, ולקבל את כספו בחזרה. כפי שניתן להתרשם, תקנות הגנת הצרכן, מסווגות את סוגי המוצרים ל-7 קבוצות שונות, כאשר לכל קבוצת מוצרים, נקבעו תנאים ספציפיים הנוגעים לתנאי ביטול העסקה.
חלקו השני של המאמר
מתייחס לעסקאות צרכניות "מיוחדות" כגון: עסקת מכר מרחוק, עסקה ברוכלות, עסקה מתמשכת, עסקה לתקופה קצובה ועסקה ביחידות נופש. כפי שיפורט בהרחבה בהמשך, החוק קובע תנאי ביטול ספציפיים לעסקאות אלו.
חלקו השלישי של המאמר
מתייחס לביטול עסקה בנסיבות מיוחדות, כלומר, במקרים שבהם צרכן רשאי לדרוש לבטל עסקה גם שלא בהתאם להוראות ביטול עסקה "הסטנדרטיות". כפי שיבואר בהמשך, לצרכן עומדת עילה לביטול עסקה במקרים בהם: בעל עסק, הטעה את הצרכן, הפר חוזה שנכרת עם הצרכן, לא סיפק לצרכן סחורה וכד'.
חלקו הרביעי של המאמר
עוסק בנושא ה"פיצויים לדוגמא", הפיצויים שצרכן יכול לתבוע, במקרה שבו בעל עסק מסרב לבטל עסקה בניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן.
ביטול עסקה וזכות "החרטה" של הצרכן תקבע בהתאם לסוג המוצר ו/או השירות
כבר בראשית הדברים יצוין, כי זכות "החרטה" של הצרכן לבטל עסקה באופן חד צדדי וללא סיבה, אינה מוקנת לכל מוצר שנרכש, אלא רק כאשר:
א) ערכו של המוצר עולה על 50₪.
ב) המוצר לא נפגם והרוכש לא עשה במוצר כל שימוש. ברוב המקרים החזרת המוצר באריזתו המקורית, גם אם נפתחה, היא ראייה מספקת לכך שלא נעשה בהם שימוש.
ג) המוצר אכן הושב לעסק.
לאחר שהבהרנו לגבי אילו מוצרים שנרכשו לא ניתן לבטל את העסקה, להלן רשימת העסקאות לגביהן תחול זכות הביטול, רשימה זו מוגדרת בתקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), תשע"א-2010.
לנוחיותכם תנאי ביטול העסקה ופרק הזמן העומד לרשות הצרכן לביטול העסקה מפורטים בתוך כל קבוצה.
לגבי רשימת המוצרים המפורטים להלן, פרק הזמן לביטול העסקה הוא תוך 14 ימים מהיום בו קיבל הצרכן את המוצר. במקרה של ביטול עסקה רשאי העוסק לגבות מהצרכן דמי ביטול בשיעור 5% ממחיר המוצר או 100 ₪ לפי הנמוך מבין השניים.
- מוצר שהצרכן הזמין אך טרם סופק לו, אלא אם הייצור או ההזמנה נעשו על פי מידות מיוחדות.
- ריהוט (למעט ריהוט סטנדטי שכבר הורכב בבית הלקוח או יוצר במיוחד עבור הלקוח עפ"י דרישות או מידות מיוחדות)
- ציוד לבית ולגן (למעט כלי אוכל לא ארוזים, או פריטים בהזמנה מיוחדת).
- מכשירים חשמליים ואלקטרוניים, לרבות, אופניים חשמליים ובתנאי שלא חוברו לחשמל, מים או גז.
- מוצרים הארוזים באריזתם המקורית ובלבד שאריזתם לא נפתחה על ידי הצרכן.
- מטהר מים ומתקן למים מינרלים (בתנאי שלא חובר לחשמל/מים).
- שעונים.
- כלי נגינה.
- ארנקים ותיקים.
לגבי תכשיט שהמחיר ששולם עבורו אינו עולה על 3,000₪ ולגבי ביגוד והנעלה שתווית המחיר על המוצר טרם הוסרה ממנו, פרק הזמן לביטול עסקה הוא עד תום יומיים מיום הרכישה שאינם ימי מנוחה.
לגבי רשימת המוצרים המפורטים להלן, הזכות לביטול עסקה היא עד 14 יום מיום עשיית ההסכם, ולפחות 7 ימים (שאינם ימי מנוחה) לפני מועד תחילת השירות.
- שירותי הארחה, נסיעה, נופש ובילוי.
- חוגים וקורסים (למעט קורס פסיכומטרי לגביו הוראות רלוונטיות בחוק הפיקוח על מכונים פסיכומטריים, התשס"ט–2008).
לגבי רשימת המוצרים המפורטים להלן, פרק הזמן לביטול העסקה הוא בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה או מיום מסירת חוזה בכתב או מסמך גילוי נאות לפי המאוחר – בין אם הוחל במתן השירות ובין אם לאו, גם אם העסקה היא לתקופה קצובה. יצוין, כי אם הצרכן קיבל שירות טרם הביטול, עליו לשלם עבור השירותים שנתנו עד למועד הביטול.
- שירותי קוסמטיקה ואסתטיקה, לרבות טיפולי הסרת שיער.
- עסקת נופש ארוך טווח (הנמשכת על פני תקופה העולה על שנה, תמורת תשלום, הצרכן מקבל הנחות או הטבות הנוגעות ללינה או נסיעה).
- חברות או מנוי במועדון הנחות.
- שירותי טלפוניה נייחת.
- .שירותי טלפוניה ניידת.
- שירותי אינטרנט.
- שירותי כבלים ולווין.
- חברות או מנוי במועדון כושר לרבות מועדון בריאות(ספא).
- חברות או מנוי במועדון היכרויות.
לגבי מוצרים או שירותים שנמכרים ב"שיטת הפרזנטציה", מצב בו העוסק מציג לצרכן מוצרים או שירותים שהוא מעוניין למכור, במסגרת אירוע או הצגה, לעיתים באמצעות שיטות של פיתוי כגון: מתנה, זכייה בפרס וכד', פרק הזמן לביטול העסקה הוא כדלקמן: אם מדובר במוצר תוך 14 מיום קבלת המוצר.
אם מדובר בשירות, תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה או מיום מסירת חוזה או "מסמך גלוי נאות" בכתב, לפי המאוחר, בין אם הוחל במתן השירות ובין אם לאו, גם אם העסקה היא לתקופה קצובה.
במידה והשירות הוא חד פעמי, ניתן לבטל העסקה בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ועד יומיים שאינם ימי מנוחה לפני למועד תחילת השירות.
לגבי רכב חדש שנרכש מיבואן הזכות לביטול עסקה היא תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ובתנאי שהרכב טרם נרשם על שם הצרכן במשרד הרישוי.
לגבי מוצרים שניתנו כמתנה ממי שאינו בעל העסקה, לרבות שוברי מתנה (למעט תווי קניה) פרק הזמן לביטול העסקה הוא בהתאם לסוג המוצר.
לגבי רשימת המוצרים המפורטים להלן, לא ניתנת לצרכן אפשרות לבטל את העסקה.
- מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן לפי מידות או דרישות מיוחדות (למעט ריהוט סטנדרטי על פי קטלוג שהוצג לצרכן ויוצר עבורו כי לא היה קיים במלאי).
- מוצרים שעל פי דין אין להחזירם.
- מוצרי מזון.
- תרופות ותוספי תזונה.
- מוצרים פסידים – מוצרים שערכם יאבד בפרק הזמן עד החזרת המוצר לעסק (למשל, עיתון או מוצר שעשוי להתקלקל כמו חלב).
- מידע כאמור בחוק המחשבים.
- מוצרים הניתנים להקלטה, שעתוק או שכפול, שאריזתם המקורית נפתחה.
- הלבשה תחתונה ובגדי ים.
- גז (בלון או צובר).
- תכשיט שמחירו גבוה מ-3000 ש"ח, למעט שעונים.
- כאשר אמצעי התשלום עבור העסקה היו תווי קניה, שובר מתנה, או כרטיס מגנטי נטען.
- כאשר מועד האספקה חל מאוחר יותר מ- 6 חודשים מיום עשיית העסקה.
הזכות לבטל עסקאות "מיוחדות"
בחוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981 ישנם הסדרים קבועים המקנים לצרכן זכות ביטול בעסקאות מיוחדות: עסקה ברוכלות, עסקת מכר מרחוק, עסקה מתמשכת, עסקה לתקופה קצובה ועסקה ביחידות נופש. יודגש כי ההסדרים הללו גוברים על ההוראות הקבועות בתקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) תשע"א-2010.לכן מימוש זכות ביטול עסקה יעשה על פי ההסדר הקבוע בחוק המיוחדים ולא על פי התקנות.
עסקה ברוכלות היא עסקה שנעשתה בבית הלקוח, או במקום עבודתו, שירותו הצבאי, לימודיו, או בכל מקום שאינו מקום של בית העסק. למשל, עסקה שנעשית בתערוכה שמתקיימת באולם, מספר ימים בלבד בשנה, היא עסקה ברוכלות.
כאשר מדובר בעסקה ברוכלות, על בית העסק למסור לצרכן חוזה בכתב בו יפורטו הפרטים הבאים:
א) שם בית העסק, כתובתומספר זהות שלו (מספר עוסק מורשה או מספר ח.פ).
ב)התכונות העיקריות של הנכס ו/או השירות.
ג)מחירו הכולל של הנכס או השירות ותנאי התשלום.
ד)מועד מסירת הנכס ו/או השירות אם הם לא ניתנים במועד עשיית העסקה
ה) מידע בדבר אחריות לנכס.
ו)מידע בדבר זכותו של הצרכן לבטל את העסקה בהתאם לחוק.
ביטול עסקה ברוכלות – חוק הגנת הצרכן מאפשר לבטל את העסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה לפי המאוחר מביניהם. כל עוד ביקשתם לבטל את העסקה במועד הנקוב בחוק העוסקלא יכול לדרוש מכם תשלום דמי ביטול.
חשוב לציין ! במסגרת תיקון מס' 47 לחוק הגנת הצרכן, נקבע כי לקבוצות אוכלוסיה חלשות יחסית (עולים חדשים, אזרחים ותיקים ובעלי מוגבלויות), יש אפשרות לבטל עסקה ברוכלות תוך ארבעה חודשים מיום עשיית ההסכם, או מיום מסירת הנכס.
עסקת מכר מרחוק היא עסקה שבמהלכה אין מגע ישיר בין המוכר לקונה, כך שהקונה לא יכול לראות ולבדוק את המוצר המוצע. לדוגמא במקרים של רכישה באינטרנט, או רכישה בטלפון לאחר עיון בקטלוג שנשלח לתיבת הדואר או על סמך פרסום בעיתון.
במצבים אלו, הצרכן מסתמך רק על המידע שפורסם באתר או בקטלוג, ועשוי להתברר פער בין תיאור המוצר או השירות לבין מה שנרכש בפועל.
ביטול עסק מכר מרחוק – חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח של עסקת מכר מרחוק לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או ממועד קבלת פרטי העסקה לפי המאוחר מביניהם. שירותים ניתנים לביטול תוך 14 ימים מביצוע העסקה, בתנאי שהביטול נעשה עד יומיים לפני קבלת השירות.
חשוב לציין ! במסגרת תיקון מס' 47 לחוק הגנת הצרכן, נקבע כי לקבוצות אוכלוסיה חלשות יחסית (עולים חדשים, אזרחים ותיקים ובעלי מוגבלויות), יש אפשרות לבטל עסקת מכר מרחוק תוך ארבעה חודשים מיום עשיית ההסכם, או מיום מסירתת הנכס. ובלבד שההתקשרות בין העוסק לצרכן נערכה באמצעות תקשורת אלקטרונית.
עסקה מתמשכת היא עסקה לרכישת מוצר ו/או שירות שנמשכת לאורך זמן, בין אם העסקה מוגבלת בזמן ובין אם לאו. לדוגמה:
- שירותי תקשורת (אינטרנט, טלפון נייד ונייח, כבלים ולוויין, שיחות בינלאומיות).
- שירותי חירום רפואיים, מנויים שונים (עיתון, חדר כושר)
- שירותי תחזוקה ותיקון מוצרי חשמל ועוד.
ביטול עסקה מתמשכת – באפשרותו של צרכן המעוניין בכך, לבטל עסקה מתמשכת באמצעות שליחת הודעת ביטול לעוסק. הודעת הביטול יכולה להתבצע בעל פה (בטלפון או בהודעה בעל פה במקום העסק), או בכתב (דואר רשום, דואר אלקטרוני או בפקסימיליה). בהודעת הביטול הצרכן מחויב לפרט את שמו ומספר תעודת הזהות שלו.
יודגש! כאשר צרכן מבטל עסקה שבה החשבון שלו מחויב כל חודש, העוסק חייב להפסיק את החיובים תוך 3 ימים מיום הודעת הביטול. ואם היא הועברה בדואר רשום, על העסקה להסתיים תוך 6 ימים מיום שליחתה.
באופן כללי, עסקה לתקופה קצובה היא עסקה שמועד סיומה ידוע לשני הצדדים,לדוגמא:מנוי לחדר כושר, מנוי לתיאטרון וכד'.
על פי החוק ניתנת לצרכן זכות לבטל בכל עת עסקה לתקופה קצובה.
זאת ועוד, בעסקה לתקופה קצובה, כאשר העוסק מחייב את הצרכן בתשלומים, לפי הרשאה לחיוב חשבון או לפי הרשאה לחיוב כרטיס אשראי, על העוסק להודיע לצרכן כחודש לפני תום העסקה על מועד סיום העסקה.
כמו כן, על העוסק לציין את מועד סיום העסקה גם על גבי חוזה, אם נערך בין הצדדים או על גבי חשבונית, קבלה או הודעת תשלום.
חידוש חוזה בין העוסק לצרכן, לתקופה נוספת, יערך רק בהסכמת הצרכן. כלומר, לסעיף בחוזה בין הצרכן לעוסק הקובע חידוש אוטמטי אין כל תוקף.
עסקה ביחידת נופש מוגדרת בחוק הגנת הצרכן, כזכות לעשות שימוש, לסירוגין, בחדר או במקום מגורים אחר באתר נופש, במשך תקופה של שלוש שנים לפחות, ולתקופה של יומיים או יותר כל שנה, לדוגמא: הזכות לעשות שימוש בחדר ל-3 נפשות, בבית מלון בחו"ל, לתקופה של שבוע וחצי כל שנה למשך 20 שנים.
במרבית המקים עסקאות אלו, אינן כלכליות לצרכן ונמכרות לצרכנים, כאשר החברות שמשווקות עסקאות אלו פועלות בשיטות אגרסיביות, על מנת לשכנע את הצרכנים התמימים להשקיע עשרות אלפי שקלים בחבילות שירות שאין להם כל צורך בהם.
בעבר, טרם נכנס לתוקפו תיקון 37 לחוק הגנת הצרכן, צרכנים לא יכלו לבטל עסקה ביחידית נופש, אולם בעקבות התיקון, כיום, מתאפשר לצרכן לבטל את העסקה "בכל עת" גם לאחר 14 יום מיום חתימת החוזה או קבלת טופס הגילוי.
ביטול עסקה שלא בהתאם לחוק
בנסיבות ובמקרים מסוימים, ייתכן שיתאפשר ביטול עסקה גם מעבר לפרק הזמן שנקבע לכך (לדוגמה: במקרה של הפרת חוזה, אי אספקת סחורה, או הטעייה של הלקוח). במקרים אלה מומלץ לפנות למשרדנו לצורך קבלת ייעוץ משפטי לפני הביטול.
סירוב של עוסק לבטל עסקה, בניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן
כאשר עוסק אינו מקיים את הוראות החוק ומסרב לבטל עסקה, ניתן ואף רצוי להגיש נגדו תביעה קטנה, ובה לדרוש, מעבר לביטול העסקה, גם פיצויים לדוגמא של עד 10,000 ש"ח.
מטרת הפיצויים לדוגמא, לעודד צרכנים לפנות לבית המשפט ולעמוד על זכויותיהם תוך שיפור הכדאיות הכלכלית של הגשת תביעה משפטית נגד העוסק. במקביל – גם להעניש, לחנך ולהרתיע בתי עסק מפני הפרות המהוות עבירה פלילית. חשוב לציין, שהפיצויים לדוגמא אינם תלויים בגובה הנזק שנגרם לצרכן כתוצאה מביצוע ההפרה.
בבואו לקבוע את גובה הפיצויים לדוגמה, בית המשפט יתחשב בשיקולים הבאים: (1) אכיפת החוק והרתעה מפני הפרתו; (2) עידוד הצרכן למימוש זכויותיו; (3) חומרת ההפרה, היקפה הכספי ונסיבותיה; (4) שווייה הכספי של העסקה שבקשר אליה בוצעה ההפרה; (5) ההיקף הכספי של עסקי העוסק.
הגשת תביעה נגד עוסק שמסרב לבטל עסקה
למשרד עורכי-דין רון סולן, ידע וניסיון רב בייצוג צרכנים המבקשים לממש את זכויותיהם ולבטל עסקאות, הן במסגרת תביעות קטנות והן במסגרת של תובענות ייצוגיות.