חוק טיבי מה חשוב לדעת?
חוק שירותי התעופה המכונה גם חוק טיבי (ע"ש חבר הכנסת אחמד טיבי יוזם החוק), נחקק במטרה "להסדיר פיצויי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם".
חוק טיבי מחייב את חברות התעופה לספק הטבות לנוסעים שלא התאפשר להם לעלות לטיסה או שטיסתם נדחתה, הוקדמה או בוטלה. ההטבות אשר מופיעות בחוק הן: מזון ומשקאות, שירותי לינה והסעה, שירותי תקשורת, כרטיס טיסה חלופי, השבת מלוא התמורה בגין כרטיס טיסה המקורי, פיצוי כספי בהתאם למרחק הטיסה.
כל ההטבות המפורטות לעיל, אמורות להינתן לנוסעים הזכאים להן, בהתאם לנסיבות המקרה ובמידה ומתקיימים תנאי הסף המפורטים בחוק. יחד עם זאת, נוסע שלא קיבל הטבות להן הוא זכאי, רשאי להגיש תביעה אזרחית נגד מארגן הטיסה בסכום של עד 10,000 ש"ח וזאת גם אם לא נגרם לא כל נזק!
עילות המזכות את הנוסע בהטבות או בפיצוי כספי לפי חוק טיבי
במקרה בו חברת התעופה הקדימה את מועד ההמראה בכחמש שעות או יותר, ולא עדכנה את הנוסע על השינוי במועד הטיסה כ-14 ימים לפני מועד ההמראה, זכאי הנוסע לקבל הטבות מכוח החוק, וזאת בהתאם למועד ההקדמה ובהתאם למרחק הטיסה, כמפורט להלן:
טיסה שהוקדמה ביותר מחמש שעות אך בפחות משמונה שעות – הנוסע זכאי לבחור בין קבלת כרטיס טיסה חלופי לבין השבת מלוא התמורה בגין כרטיס הטיסה המקורי.
טיסה שהוקדמה ביותר משמונה שעות – נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שמועד המראתה הוקדם בשמונה שעות או יותר זכאי לקבל את שתי ההטבות הבאות:
השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי לפי בחירת הנוסע – לנוסע יש שתי אפשרויות, האחת לקבל את את מלוא התמורה בגין הסכום ששילם בעד כרטיס הטיסה, לרבות תשלומים כגון: אגרות, היטלים, מסים ותשלומי חובה אחרים. האפשרות השניה, לקבל כרטיס טיסה חלופי ליעד הסופי אליו היה אמור להגיע, בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי, ובמועד המוקדם ביותר שניתן.
פיצוי כספי – נוסע שטיסתו בוטלה יהיה זכאי לקבל פיצוי כספי מחברת התעופה, גובה הפיצוי נקבע בהתאם למרחק הטיסה בקילומטרים, ככל שמרחק הטיסה ארוך יותר כך הפיצוי הכספי לו זכאי הנוסע גבוה יותר.
כאשר מרחק הטיסה הוא עד 2,000 ק"מ ינתן פיצוי כספי של 1,290 ש"ח לכל נוסע.
כאשר מרחק הטיסה הוא מעל 2,000 ק"מ ועד 4,500 ק"מ ינתן פיצוי כספי ע"ס 2,060 ש"ח לכל נוסע.
כאשר מרחק הטיסה עולה על 4,500 ק"מ ינתן פיצוי כספי של 3,080 ש"ח לכל נוסע.
הפיצוי הכספי ישולם לנוסע במזומן, בהעברה בנקאית או בהמחאה, או באמצעי תשלום אחר בהתאם להסכמת הנוסע.
הסטטיסטיקה מלמדת כי קרוב ל 10% מהנוסעים אינם מגיעים לטיסה. על מנת לטוס בתפוסה מלאה ולפצות על אובן ההכנסות הנובע מנוסעים שלא הגיעו לטיסה, חברות התעופה רשאיות עפ"י חוק למכור כרטיסי טיסה במספר העולה על מקומות הישיבה הפנויים במטוס. במקרים רבים הסטטיסטיקה מצליחה לחזות במדויק את מספר המקומות הפנויים בטיסה, אך לעיתים נוצרת בעיה כאשר מספר הנוסעים המגיעים לטיסה עולה על מספר המושבים הפנויים ואז צריך להחליט מי מהנוסעים לא יעלה לטיסה.
חוק שירותי תעופה יוצר איזון בין רצון חברות התעופה לטוס בתפוסה מלאה לבין זכויותיהם של הנוסעים, בכך שהוא מחייב את חברת התעופה לשלם פיצויים גבוהים לנוסעים שלא מתאפשר להם לעלות לטיסה. נוסע שלא הסכים לוותר על מקומו בטיסה, זכאי לקבל ממפעיל שירותי סיוע ופיצוי כספי ובנוסף השבת תמורה מלאה על כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה חלופי.
על חברת התעופה לספק לנוסעים שירותים והטבות, בהתאם למועד האיחור, ככל שהטיסה מתעכבת ביותר זמן, כך הנוסע זכאי לעוד שירותים והטבות.
עיכוב של שעתיים – הנוסעים זכאים זכאים לקבל ממפעיל הטיסה או מהמארגן מזון ומשקאות ושירותי תקשורת הכוללים שתי שיחות טלפון, וכן משלוח הודעה באמצעות פקסימיליה או דואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע.
עיכוב של חמש עד שמונה שעות – נוסף על ההטבות המופרטות לעיל המגיעות לנוסע בגין עיכוב של שעתיים במועד הטיסה, נוסע שטיסתו נדחתה באיחור של חמש שעות ופחות משמונה שעות זכאי להשבת מלוא התמורה בגין כרטיס הטיסה או לכרטיס טיסה חלופי לפי בחירתו. במידה וכרטיס הטיסה החלופי הוא לטיסה שאמורה להמריא ביום שלמחרת הנוסע זכאי גם לשירותי לינה ושירותי הסעה מחברת התעופה.
חוק שירותי תעופה מגדיר טיסה שבוטלה כטיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות או יותר או כטיסה שלא התקיימה כלל. נוסע שטיסתו בוטלה זכאי לכל אחת מההטבות הבאות:
שירותי סיוע – מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר, שירותי הסעה בין שדה התעופה לבית המלון שבו הנוסע או במקום אחר בו יבחר הנוסע לשהות כל עוד מדובר במקום במרחק סביר משדה התעופה ושירותי תקשורת, שיחות טלפון + משלוח הודעה באמצעות פקסימיליה או דואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע.
השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי לפי בחירת הנוסע – לנוסע יש שתי אפשרויות, האחת לקבל את מלוא התמורה בגין הסכום ששילם בעד כרטיס הטיסה, לרבות תשלומים כגון: אגרות, היטלים, מסים ותשלומי חובה אחרים. האפשרות השניה, היא לקבל כרטיס טיסה חלופי ליעד הסופי אליו היה אמור להגיע, בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי, ובמועד המוקדם ביותר שניתן.
פיצוי כספי – נוסע שטיסתו בוטלה יהיה זכאי לקבל פיצוי כספי מחברת התעופה, גובה הפיצוי נקבע בהתאם למרחק הטיסה בקילומטרים, ככל שמרחק הטיסה בקילומטרים גדול יותר כך הפיצוי הכספי לו זכאי הנוסע יהיה יותר גבוה. הפיצוי הכספי ישולם לנוסע במזומן, בהעברה בנקאית או בהמחאה, או באמצעי תשלום אחר בהתאם להסכמת הנוסע.
היחס בין מרחק הטיסה לסכום הפיצוי בש"ח:
מרחק הטיסה עד 2,000 ק"מ – פיצוי כספי של 1,290 ש"ח לכל נוסע.
מרחק הטיסה מעל 2,000 ק"מ עד 4,500 ק"מ- פיצוי כספי של 2,060 ש"ח לכל נוסע.
מרחק הטיסה מעל 4,500 ק"מ – פיצוי כספי של 3,080 ש"ח לכל נוסע.
במקרה בו חברת התעופה מעבירה נוסע, למחלקה ברמה נמוכה יותר, לדוגמא ממחלקה ראשונה למחלקת עסקים, או ממחלקת עסקים למחלקת תיירים, עליה לפצות את הנוסע בפיצוי כספי, בהתאם למרחק הטיסה.
מנגד, כאשר חברת התעופה מחליטה על דעת עצמה להעביר את הנוסע למחלקה ברמה גבוהה יותר, אסור לה לדרוש תשלום נוסף בשל השדרוג.
בעבר נפוצה תופעה של הנפקת כרטיסי טיסה למועדים שטרם אושרו ע"י רשות שדות התעופה "טיסה פיקטיבית", התנהלות זו של חברות התעופה גרמה לשיבושים בתכניות הטיסה של הנוסעים, היות וחברות התעופה היו משנות חדשות לבקרים את מועדי הטיסות.
כיום חוק שירותי תעופה אוסר על הנפקת כרטיסי טיסה לטיסות פיקטיביות,כאמור, אלא אם הנוסע קיבל הודעה על מועד הטיסה שאושר ממפעיל הטיסה, שלושה חודשים לפחות לפני מועד הטיסה. או כאשר רשות שדות התעופה אישרה בדיעבד את המועד הנקוב בכרטיס הטיסה.
במידה והטיסה שהונפק לה תאריך פקטיבי, המריאה באיחור של למעלה משעתיים ניתן לדרוש מחברת התעופה או ממארגן הטיסה פיצוי של למעלה מ 10,000 ש"ח!
חובת יידוע וגילוי של חברת התעופה
נקודת המוצא היא שהנוסע הפשוט, אינו בקיא ברזי חוק שירותי תעופה, לכן החוק מחיל על חברות התעופה :"חובת יידוע וגילוי" באשר להטבות להן זכאים הנוסעים.
מכאן שעל נציגי חברות התעופה לפנות אל הנוסעים באופן יזום ולעדכן אותם על כך שהם זכאים לקבל את ההטבות המפורטות לעיל. במידה ונציג מטעם חברת התעופה מסרב לספק את ההטבות המגיעות לנוסע עפ"י החוק ובידי הנוסע יש תיעוד המוכיח זאת, רשאי ביהמ"ש לחייב את חברת התעופה לשלם פיצויים שאינם תלויים בנזק בסכום שלא יעלה על 10,280 ש"ח.
פיצוי כספי של עד 10,000 ש"ח לכל נוסע שלא קיבל הטבות להן הוא זכאי מכח חוק טיבי!
נוסע אשר לא קיבל הטבות המגיעות לו מכוח החוק, רשאי להגיע תביעה נגד חברת התעופה או מארגן הטיסה בגין הפרת החוק וזאת גם אם לא נגרם לו כל נזק! מטרת הפיצויים לדוגמא היא לעודד נוסעים לפנות לבית המשפט ולעמוד על זכויותיהם תוך שיפור הכדאיות הכלכלית של הגשת תביעה משפטית נגד חברות התעופה. במקביל – גם להעניש, לחנך ולהרתיע את חברות התעופה מפני הפרת חוק טיבי.
חשוב לציין כי דרישת הנוסע לקבלת פיצויים לדוגמא בגין הפרת הוראות חוק טיבי ע"י חברת התעופה, אינה גורעת מזכותו של הנוסע לקבל את ההטבות.
לדוגמא: נוסע שרכש כרטיס טיסה לטיסה שהייתה אמורה להמריא בשעה 12:00 בצהריים משדה התעופה בן גוריון בישראל לשדה התעופה ג.פ. קנדי בניו-יורק (מרחק הטיסה 9,146 ק"מ) התייצב במועד הנדרש בדלפק הרישום, אך טיסתו נדחתה לשעה 20:30 (דחיה של למעלה מ-8 שעות). במידה והנוסע לא קיבל את ההטבות להן הוא זכאי מכוח החוק (מזון+משקאות+שירותי טלפון + פיצוי כספי ע"ס 3,080 ש"ח היות ומדובר על מרחק טיסה שעולה על 4,500 ק"מ). במקרה זה הנוסע רשאי לתבוע את חברת התעופה ולדרוש 10,000 ש"ח פיצויים לדוגמא ובנוסף 3,080 ש"ח בגין האיחור בטיסה.
האם חוק טיבי חל גם על חברות תעופה זרות ?
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) חל על כל טיסה הממריאה מתחומי מדינת ישראל או אליה, לרבות טיסה הכוללת חניית ביניים.
בהקשר זה ראוי לציין כי חוק שירותי תעופה הישראלי מבוסס ברובו על החוק האירופאי, Regulation (EC) No/261/2004 Of The European Parliament And Of The Council Of 11 February 2004.
במקרים מסוימים וכאשר הנסיבות מאפשרות זאת, ניתן להסתמך על התקנות האירופאיות אשר קובעות כי גם נוסע שטיסתו התעכבה ב-3 שעות בלבד זכאי לפיצוי כספי במידה וחברת התעופה איננה עומדת בחובות המוטלות עליה.
על טיסה הממריאה ממדינת ישראל לרחבי אירופה חל החוק הישראלי בלבד, אולם כאשר מדובר בטיסה הממריאה מאירופה אל מדינת ישראל, רשאי הנוסע לבחור איזה חוק ירצה ליישם. כמובן שאין "כפל מבצעים" ולא ניתן לתבוע את אותה ההטבה גם מכוח החוק הישראלי גם מכוח החוק האירופי.
לבחינת זכאותכם לקבלת פיצוי כספי לפי חוק טיבי פנו אלינו עכשיו!
לבחינת זכאותכם לקבלת פיצוי כספי או הטבות לפי חוק טיבי אתם מוזמנים לפנות למשרד עו"ד רון סולן שהינו בעל ידע וניסיון רב בייצוג צרכנים בתחום התיירות ללא עלות וללא התחייבות.