מה הם פיצויים לדוגמא ?
פיצויים לדוגמא, הינם פיצויים אשר תכליתם לעודד את קהל הצרכנים לעמוד על זכויותיהם אל מול הפרות של עוסקים, וכפועל יוצא יזכו הצרכנים לשאת רווח בגין פעולת התביעה כאשר מנגד העוסקים הסוררים יאלצו לשלם בגין הפרת החוק, זאת כמובן, בכפוף לפסיקת בית המשפט.
פיצויים לדוגמא על פי סעיף 31א' לחוק הגנת הצרכן
הינם פיצויים הניתנים לתביעה על ידי צרכנים אשר התקשרו בעסקה עם עוסק ואותו עוסק הפר אחד או יותר מן סעיפים המנויים בסעיף 31א' לחוק הגנת הצרכן, יאפשר הדבר לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק עד 10,000 ₪ ובמקרים בהם ההפרה נמשכת או חוזרת אף עד לסכום של 50,000 ₪.
יש לציין כי תביעה קטנה נכון לדצמבר 2016 תוגש עד סכום של 33,400 ₪ וזאת בכפוף לשינויי שיעור המדד.
באיזה מקרים ניתן לתבוע פיצויים לדוגמא?
מקרה בו ביקש צרכן כי תוחזר התמורה כפי ששולמה, לאחר שהעוסק אינו פעל על פי מדיניות החזרת הטובין (המוצר שנרכש) כפי שמצוינת במודעה בעסקו או לחילופין כאשר אינה קיימת מודעה, וסרב העוסק להשיב את התמורה.
מקרה בו ביקש צרכן לבטל עסקה מתמשכת, באמצעות כתב או בע"פ* והעוסק סרב להפסיק את החיוב.
* בע"פ, יהיה על הצרכן לספק את שמו המלא בתוספת ת.ז ופרט זיהוי נוסף אם יידרש.
מקרה בו טען צרכן כי נגבה ממנו סכום עודף, ועוסק סרב להשיב את ההפרש שנגבה שלא כדין.
מקרה בו ביקש צרכן כי יחויב במחיר שהוצג על המוצר על אף שמחירו בקופה שונה ואף גבוה יותר.
מקרה בו ביקש צרכן מיצרן/עוסק שייצר/מכר את המוצר לקבל תעודת/מדבקת אחריות כפי שנדרש בחוק, והיצרן/העוסק סרב לספקה.
מקרה בו ביקש צרכן מיצרן/עוסק שיתקן או לחילופין יספק חלקי חילוף לשם תיקון המוצר, והיצרן/עוסק לא תיקן או סיפק חלקי חילוף, זאת במהלך תקופת האחריות וללא תמורה.
מקרה בו ביקש צרכן לבטל עסקת מכר מרחוק (באמצעות טלפון/אינטרנט), עסקת רוכלות (דוכן/הגעת נציג אל הצרכן) או עסקה לרכישת יחידת נופש וסרב העוסק להשיב את התמורה.
מי זכאי לפיצויים לדוגמא?
כל צרכן אשר התקשר בעסקה עם עוסק, ואותו עוסק הפר אחת או יותר מן ההוראות המנויות בסעיף 31א' (רשימה מוזכרת לעיל), במצב דברים שכזה, על הצרכן לשלוח הודעת ביטול בכתב; לרבות תכתובת אלקטרונית, כך למעשה "קונה" הצרכן את הזכות לפיצויים לדוגמא.