פרק 3 - פיצוי כספי בהתאם לחוק שירותי תעופה
לפניכם פרק 3 מתוך סדרה בת 4 מאמרים קצרים בעניין חוק שירותי התעופה (חוק טיבי)
באילו נסיבות מגיע פיצוי בגין עיכוב בטיסה ?
חוק שירותי תעופה קובע כי טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות או יותר היא טיסה שבוטלה, במקרה זה כל נוסע באותה טיסה זכאי לקבל פיצוי כספי בהתאם למרחק הטיסה. באופן דומה גם נוסע שלא עלה לטיסה בשל רישום יתר, זכאי לקבל פיצוי כספי בהתאם למרחק הטיסה.
מרחק הטיסה בחוק טיבי מחושב בהתאם למרחק הקצר ביותר בין שתי נקודות על פני כדור הארץ.
הפיצוי הכספי נע בין 1,280 שקלים ליעדים קרובים ועד 3,080 שקלים ליעדים רחוקים. בכדי לקבל את הפיצוי, על הנוסע לפנות בכתב אל חברת התעופה.
חברת התעופה חייבת להעביר את הפיצוי הכספי אל הנוסע תוך 45 ימיםמהמועד בו פנה הנוסע אל חברת התעופה, בהעברה בנקאית, המחאה או מזומן.
מתי הפיצוי הכספי יופחת במחצית ?
בנסיבות בהן הטיסה בוטלה והנוסע מסכים לקבל מחברת התעופה כרטיס טיסה חלופי לטיסה אחרת שתביא את הנוסע ליעד הסופי באיחור לא משמעותי, חברת התעופה תהיה רשאית להפחית במחצית את סכום הפיצוי.
משך האיחור שמאפשר לחברת התעופה להפחית בסכום הפיצוי נקבע בהתאם למרחק הטיסה:
- בטיסה שמרחקה עד 2,000 ק"מ ככל שהנוסע הגיע ליעד הסופי באיחור של עד שעתיים, סכום הפיצוי יופחת מ-1,280 ש"ח ל 690 ש"ח.
- בטיסה שמרחקה בין 2,000 ק"מ ל4,500 ק"מ ככל שהנוסע הגיע ליעד הסופי באיחור של עד שלוש שעות, סכום הפיצוי יופחת מ-2,060 ש"ח ל 1,030 ש"ח.
- בטיסה שמרחקה מעל 4,500 ק"מ ככל שהנוסע הגיע ליעד הסופי באיחור של עד ארבע שעות, סכום הפיצוי יופחת מ-3,080 ש"ח ל 1,540 ש"ח.
באילו מקרים של ביטול טיסה אין פיצוי כספי ?
לא בכל מקרה של איחור או ביטול טיסה הנוסע זכאי לקבל פיצוי כספי מחברת התעופה. כך למשל במקרה בו הודיעה חברת התעופה 14 ימים מראש על ביטול או שינוי במועד הטיסה, הנוסע לא יהיו זכאי לקבל פיצוי כספי.
כמו כן חוק טיבי קובע כי בנסיבות מסוימות חברת התעופה תהיה פטורה מלשלם פיצוי כספי לנוסע שטיסתו התעכבה או בוטלה (גם אם לא ניתנה התראה מראש), הכל כמפורט להלן:
- כאשר הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא בשליטת חברת התעופה, וגם אם חברת התעופה היתה עושה כל אשר ביכולתה– לא היה ביכולתה למנוע את ביטול הטיסה בשל אותן נסיבות.
- הטיסה בוטלה בשל שביתה או השבתה מוגנות;
- הטיסה בוטלה כדי להימנע מחילול שבת או חג.
מהן נסיבות מיוחדות לפי חוק טיבי ?
בעוד מצבים של שביתה או השבתה מוגנת, חילול שבת או חג ניתן להוכיח בקלות. החוק לא מפרט מהן "נסיבות מיוחדות" והדבר נתון לפרשנות.
בפסיקה של בתי משפט בארץ וכן בפסיקה של בתי משפט באירופה (בתקנות התעופה האירופאית ישנו פטור דומה) בעניין פיצוי כספי לנוסע בגין עיכוב בטיסה או ביטול טיסה, נקבע כי "נסיבות מיוחדות" הן:
- מעשי טרור או חבלה
- נסיבות ביטחוניות כגון מלחמה
- מזג אוויר קיצוני
- פגמים טכניים נסתרים
- שביתות רוחביות שאין להן קשר לחברת התעופה (למשל שביתה של רשות שדות התעופה והנמלים).
חברות תעופה רבות עשו לעצמן מנהג לטעון שכל אירוע שגורם לאיחור בטיסה או ביטול טיסה, הוא בגדר "נסיבות מיוחדות" שאינן בשליטתן. בדרך זו חברות התעופה מצילחות "להתגבר" על הוראותיו של חוק שירותי תעופה וחוסכות לעצמן סכומי עתק.
לצורך הדוגמא: במקרה בו בוטלה טיסה טיסה מישראל לניו יורק, ובטיסה 300 נוסעים, על חברת התעופה לפצות כל אחד מהנוסעים בסכום של 3,080 שקלים ובסה"כ נגרמת לחברת התעופה הוצאה של 924,000 שקלים רק בגין רכיב הפיצוי הכספי.
לחברות התעופה, אם כך, יש אינטרס כלכלי מובהק להימנע מלשלם לנוסעים שטיסתם בוטלה פיצוי כספי.
טיפ: במרבית המקרים שבהם חברת תעופה טוענת כי הטיסה התבטלה בשל "נסיבות מיוחדות" שלא בשליטתה, כדאי לבדוק מהי הסיבה האמיתית לביטול הטיסה, התירוץ מספר אחד על מנת להתחמק מתשלום הוא טענה לפיה הטיסה התבטלה בשל "תקלה טכנית", אף על פי שבמרבית המקרים תקלה טכנית אינה פוטרת את חברת התעופה מלשלם פיצוי כספי לנוסע שטיסתו בוטלה.
למעבר לפרק ה-4 והאחרון בסדרה – סיכום פיצוי כספי לפי חוק טיבי – לחצו כאן