תביעה ייצוגית נגד ניסאן ונגד יבואנית ניסאן - קרסו מוטורס
בתביעה ייצוגית שהוגשה ע"י משרדנו (ת"צ 19212-07-20: צדוק ואח' נ' קרסו מוטורס בע"מ ואח') נגד יצרנית הרכב ניסאן ונגד יבואנית ניסאן בישראל, קרסו מוטורוס, נטען כי ישנה תקלת בטיחות סדרתית ברכבי ניסאן בהם מותקנת מערכת התרעה ובלימה Intelligent Emergency Braking (להלן: "IEB").
בכתב התביעה נטען כי :
לפי דיווח שהעבירה ניסאן למנהל הלאומי לבטיחות בדרכים בארה"ב, התקלה כבר גרמה ל- 843 מקרים של התראות ובלימות שווא, ל-14 תאונות דרכים, וכן פציעות ושריפות של כלי רכב כתוצאה מהתאונות.
נטען כי מערכת ה-IEB היא מערכת מבוססת רדאר אשר לה שני תפקידים עיקריים:
התפקיד הראשון – להזהיר את הנהג מפני אפשרות של התנגשות בכלי רכב, הולך רגל או מכשול, כאשר המערכת מזהה התקרבות מסוכנת לרכב שמלפנים, אמורה להבהב נורית התרעה ובמקביל אמור להישמע צליל אזהרה.
תכלית ההתרעה להסב את תשומת לב הנהג לסכנת ההתנגשות ולגרום לו לבלום באופן עצמאי, במקביל מערכת ה-IEB מקטינה את מרחק רפידות הבלם מדיסקי הבילום, על מנת להקטין את זמן תגובת המערכת לכשילחץ הנהג על דוושת הבלם.
התפקיד השני – במקרים הנדרשים, כאשר מערכת ה-IEB מזהה כי הנהג לא נוקט בפעולות להאטת הרכב והסיכון להתנגשות עולה ו/או במקרים בהם המערכת מזהה כי ההתנגשות היא בלתי נמנעת.
תפקידה של מערכת ה-IEB להפעיל את מערכת הבלמים באופן אוטומטי, קרי ללא התערבות הנהג, כדי לעצור את הרכב ולמנוע התנגשות או למצער על מנת למזער את הנזק שיגרם כתוצאה מההתנגשות.
נטען כי במערכת ה-IEB אשר תפקידה הבסיסי הוא לשמור על בטיחות הנסיעה ועל שלום הנוסעים, יש פגם בטיחות סדרתי, אשר גרם ועודנו גורם לשתי התקלות הבאות המסכנות את נוסעי הרכב בו המערכת מותקת כמו גם את יתר משתמשי הדרך:
בלימה פתאומית של הרכב ללא סיבה – מערכת ה-IEB מזהה מכשול שלא קיים ומבצעת התרעת שווא, לנוכח העובדה שמערכת ה-IEB שולטת גם על מערכת הבלמים, פועל יוצא של זיהוי מכשול שלא קיים הוא גם הפעלה שלא לצורך של מערכת הבלמים.
כלומר, זיהוי מכשול שלא קיים ע"י מערכת ה-IEB עלול להפעיל את מערכת הבלמים ולהביא להאטת הרכב או עצירתו המוחלטת, באופן פתאומי, ללא כל אזהרה ומבלי שלנהג יש שליטה על כך!
אין צורך להכביר במילים עד כמה מסוכן הוא מצב שבו הרכב עוצר באופן פתאומי, במהלך נסיעה, ללא כל סיבה ומבלי שלנהג הרכב יש שליטה על כך. נוסעי הרכב שנעצר באופן פתאומי עלולים לסבול מחבלה כתוצאה מכוחות הבלימה המופעלים עליהם, כוחות אלו עשויים לגרום לחבלת צוואר בדרגות חומרה שונות, מחבלה קלה ללא סימנים מיוחדים מעבר לכאב ועד לפגיעה נוירולוגית משמעותית.
למותר לציין כי כתוצאה מבלימה פתאומית קיימת גם סכנה ממשית להתרחשות תאונת דרכים, כאשר הרכב הנוסע מאחורי הרכב שעצר לפתע, ללא כל סיבה נראית לעין, לא מספיק להגיב ולבלום בעצמו, עלולה להיגרם תאונת חזית-אחור.
הסכנה הגדולה ביותר נשקפת במקרים שבהם מערכת ה-IEB מבצעת עצירת פתע לרכב הנוסע במהירות גבוהה, בכביש מהיר או בכביש בין עירוני, במקרים אלו היכולת של הרכבים האחרים לבלום מוגבלת יותר, עוצמת ההתנגשות גדולה יותר ומהווה סיכון של ממש לחיי הנוסעים.
אי זיהוי סכנה במועד, דבר שתוצאתו אי מתן התרעה, ואי הפעלת מערכת הבלמים כעזר לנהג – הכשל נוצר במקרים שבהם מערכת ה-IEB מכבה את עצמה (deactivate) ואינה פועלת כלל, קרי המערכת אינה מזהה את ההתקרבות המסוכנת לרכב מלפנים, אינה מתריעה או מסבה את תשומת לב הנהג להתקרבות המסוכנת וכיו"ב גם לא מופעלת מערכת הבלימה האוטונומית, על מנת למנוע התנגשות.
עפ"י מידע המפורסם באתר האינטרנט של ה-NHTSA הפגם במערכת ה-IEB כבר גרם למספר רב של תאונות דרכים ולפציעות של נוסעים!
הניסיון של ניסאן לטפל בתקלה באמצעות אשגרי שירות (TSB) אשר כללו עדכוני תוכנה למערכת ה-IEB (בארה"ב) ובוצעו אך ורק לבעלי רכבים שכבר דיווחו על קיום התקלה, לא נשא פרי, בעלי הרכבים ממשיכים לדווח על הופעת התקלה ברכבם גם לאחר ביצוע עדכון התוכנה.
נוכח הטיפול הלקוי של ניסאן בכשל מסכן החיים במערכת ה-IEB, כבר הוגשו נגדה 2 תובענות ייצוגיות בארה"ב.
נוכח הטיפול הלקוי של ניסאן בכשל מסכן החיים במערכת ה-IEB, בחודש פברואר 2019, משרד התחבורה בקנדה חייב את ניסאן לבצע ריקול בטיחותי, לצורך תיקון הכשל במערכת ה-IEB הפגומה.
נוכח הטיפול הלקוי של ניסאן בכשל מסכן החיים במערכת ה-IEB, בחודש ספטמבר 2019, לאור הצטברות מאות תלונות של בעלי רכבים בארה"ב, אשר טוענים כי "עדכון תוכנה" מטעם ניסאן, לא פתר את הכשל, נפתחה חקירה ע"י האגף לחקר ליקויים (Office of Defects Investigation) של ה-NHTSA, שמטרתה לברר מדוע ניסאן טרם ביצעה ריקול בטיחותי על מנת להבטיח את בטיחות הנוסעים בארה"ב.
במסגרת כתב התביעה, התבקש בית המשפט לחייב את ניסאןלנקוט לאלתר כל צעד נדרש, על מנת לתקן את התקלה ברכבי חברי הקבוצה, כמו כן לדאוג לפיצוי חברי הקבוצה בגין הנזקים הממוניים והלא ממוניים שנגרמו להם כתוצאה מקיום הפגם ברכבם.
זקוקים לייעוץ מעורך דין לתביעות ייצוגיות?
משרד עורכי-דין רון סולן, מתמחה בהגשת תביעות ייצוגיות, בגין מוצרים פגומים, לרבות תקלות בטיחות סדרתיות ברכבים.
אם גם אתם סבלתם מהתנהלות חברת ניסאן, המפורטת לעיל, או של כל ייבואנית או יצרנית רכב אחרת, אתם מוזמנים לפנות למשרדנו לצורך קבלת ייעוץ ללא התחייבות.