תביעה ייצוגית נגד סוזוקי
בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד סוזוקי ונגד יבואנית רכבי סוזוקי חברת מכשירי תנועה ומכוניות (2004) בע"מ, הוגשה ע”י משרדנו לבית-המשפט המחוזי בלוד (ת"צ 6401-08-22: וייס ואח' נ' מכשירי תנועה ומכוניות (2004) בע"מ ואח').
בתביעה הייצוגית נגד סוזוקי נטען כי ברכבי קרוסאובר 2013-2017 מותקנת תיבת הילוכים רציפה (CVT) עם פגם ייצור סדרתי אשר עשויה לגרום לליקויים חמורים בהתנהגות הרכב, כגון: תנודות של הרכב קדימה ואחורה; מהירות מנוע משתנה כאשר הרכב נע במהירות קבועה; תאוצה איטית של הרכב, ללא פרופורציה למידת הלחיצה על הדוושה והידלקות נורות אזהרה.
סוזוקי מודעת מזה שנים ארוכות לקיומו של פגם הייצור הסדרתי בתיבות ההילוכים הרציפה, יחד עם זאת, סוזוקי המשיכה לייצר ולשווק כלי רכב עם תיבות הילוכים פגומות אלו.
לסוזוקי אין פתרון לפגם הייצור בתיבת ההילוכים הרציפה, לכן היא פנתה לנתיב של החלפת תיבות הילוכים ללקוחות מתלוננים, באופן תגובתי ולא יוזם. כלומר, אם לקוח לא יפנה למרכז שירות ויתלונן, סוזוקי מצידה לא תיזום פניה אליו ותזמן אותו לתיקון או להחלפת תיבת ההילוכים.
סוזוקי העניקה לכאורה אחריות מורחבת לתקופה של 10 שנים לתקלת ה-CVT אשר נובעת מהתפרקות של מיסב גל הכניסה לתיבת ההילוכים, אולם לא טרחה ליידע את בעלי הרכבים בדבר הפגם הסדרתי ו/או בדבר קיומה של האחריות המורחבת.
סוזוקי קבעה תנאים מקפחים אשר שוללים מבעלי הרכבים את האפשרות לממש את האחריות המורחבת כך למשל, על מנת שבעל רכב יהיה זכאי למימוש האחריות המורחבת, על בעל הרכב להוכיח כי בוצעו כל הטיפולים השוטפים לרכב בהתאם להנחיות היצרן גם לאחר תום תקופת אחריות היצרן הבסיסית (36 חודשים או 100,000 ק"מ לפי המוקדם).
כיצד בעל הרכב, אמור לדעת, שכתנאי למימוש אחריות מורחבת, אשר ניתנה ע"י יצרן הרכב לכשל שנובע מפגם ייצור סדרתי, עליו לבצע טיפולים שוטפים בהתאם להנחיות היצרן גם לאחר תום תקופת אחריות היצרן הבסיסית – שעה שסוזוקי לא טרחה ליידע אותו בדבר הפגם הסדרתי, או בדבר האחריות המורחבת, או בדבר תנאי האחריות המורחבת? התשובה ברורה, לבעל הרכב אין שום דרך לגלות אודות קיומה של תוכנית אחריות מורחבת נסתרת, אלא לאחר שחווה את הכשל ברכבו – בשלב בו הוא מבקש לממשה.
תנאי מקפח נוסף שבו על בעל הרכב לעמוד, בכדי להיות זכאי למימוש האחריות המורחבת , הוא כי בעת בדיקת תיבת ההילוכים במרכז שירות של סוזוקי באמצעות מחשב אבחון יופיע קוד תקלה (DTC- Diagnostic Trouble Code) אשר קשור לתיבת ההילוכים.
חלק מהליקויים בתפקוד תיבת ההילוכים אשר נגרמים עקב "תקלת ה-CVT" לא בהכרח מביאים להופעת קוד תקלה. במקרים אלו שבהם הליקויים קיימים אך בבדיקת מחשב לא עולה קוד תקלה, בעל הרכב יאלץ להמשיך ולסבול מהפגם הסדרתי או לממן את החלפת תיבת ההילוכים מכיסו.
כמו כן, סוזוקי "מאבחנת" את הסיבה לתקלות בתיבת ההילוכים בהסתמך על בדיקה שטחית וחלקית אשר אין באפשרותה לשלול את האפשרות להתפרקות של מסב גל הכניסה. כך למרבה האבסורד, מתהפכות היוצרות, בעל הרכב שהנו הדיוט גמור בכל הנוגע לתיבת ההילוכים הרציפה או לפגם הייצור הסדרתי בתיבת ההילוכים הרציפה, מוצא את עצמו בעל כורחו, נאלץ להוכיח כי התקלה בתיבת ההילוכים שלו אכן נגרמה עקב הפגם הסדרתי – דבר שכמובן אין ביכולתו לעשות.
סיכומו של דבר, סוזוקי והיבואנית לא יידעו את בעלי הרכבים בשום שלב בדבר קיומו של הפגם הסדרתי בתיבת ההילוכים הרציפה, הן גם לא פעלו בשום צורה או דרך על מנת לפתור את הפגם הסדרתי בתיבת ההילוכים, ובחלק ניכר מהמקרים למרבה האבסורד הן דרשו ואף גבו תשלום מבעלי הרכבים בגין טיפול בפגם ייצור סדרתי שבו הן אשמות!
מעוניינים להגיש תביעה ייצוגית ?
ניזוקתם כתוצאה מהתנהלות של סוזוקי או של מכשירי או של חברה אחרת? אתם סבורים כי ההתנהלות היא בניגוד לדין? יש עוד נפגעים כמוכם אבל לא כדאי לכל אחד מהנפגעים לנהל הליך עצמאי ? עורך דין רון סולן מזמין אתכם לפנות אליו על מנת לבחון עילה להגשת תובענה ייצוגית, ללא עלות וללא התחייבות מצדכם!