חוק שירותי תעופה מגדיר טיסה שבוטלה כטיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות או יותר מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או כטיסה שלא התקיימה כלל. נוסע שטיסתו בוטלה זכאי לקבל פיצוי כספי מחברת התעופה, וזאת בנוסף על שירותי סיוע וההטבות (כגון: מזון ושתיה, אירוח בבית מלון וכיו”ב).
סכום הפיצוי הכספי נקבע בהתאם למרחק הטיסה כמפורט להלן:
- מרחק הטיסה עד 2,000 ק”מ – פיצוי כספי של 1,280 ₪ לכל נוסע.
- מרחק הטיסה מעל 2,000 ק”מ עד 4,500 ק”מ – פיצוי כספי של 2,050 ₪ לכל נוסע.
- מרחק הטיסה מעל 4,500 ק”מ – פיצוי כספי של 3,080 ₪ לכל נוסע.
חוק שירותי תעופה קובע כי בנסיבות מסוימות חברת התעופה תהיה פטורה מלשלם פיצוי כספי לנוסע שטיסתו התעכבה או בוטלה (גם אם לא ניתנה התראה מראש).
- כאשר הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא בשליטת חברת התעופה, וגם אם חברת התעופה היתה עושה כל אשר ביכולתה– לא היה ביכולתה למנוע את ביטול הטיסה בשל אותן נסיבות.
- הטיסה בוטלה בשל שביתה או השבתה מוגנות;
- הטיסה בוטלה כדי להימנע מחילול שבת או חג.
מהן נסיבות מיוחדות לפי חוק שירותי תעופה ?
בעוד מצבים של שביתה או השבתה מוגנת, חילול שבת או חג ניתן להוכיח בקלות. החוק לא מפרט מהן “נסיבות מיוחדות” והדבר נתון לפרשנות. בפסיקה של בתי משפט בארץ וכן בפסיקה של בתי משפט באירופה (בתקנות התעופה האירופאית ישנו פטור דומה למתן פיצוי) בעניין פיצוי כספי לנוסע בגין עיכוב בטיסה או ביטול טיסה, נקבע כי “נסיבות מיוחדות” הן:
- מעשי טרור או חבלה
- נסיבות ביטחוניות כגון מלחמה
- מזג אוויר קיצוני
- פגמים טכניים נסתרים
- שביתות רוחביות שאין להן קשר לחברת התעופה (למשל שביתה של רשות שדות התעופה והנמלים).