הטיסה בוטלה או התעכבה?

יתכן ואתם זכאים לקבל פיצוי של אלפי שקלים מחברת התעופה!

סבלתם מעיכוב טיסה או ביטול טיסה?

5 דברים שאתם חייבים לדעת

חוק שירותי התעופה המכונה גם חוק טיבי נחקק במטרה " להסדיר פיצויי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם".

לאחר עיכוב טיסה של שעתיים, זכאי הנוסע לקבל מזון ומשקאות + שירותי תקשורת הכוללים שתי שיחות טלפון, וכן משלוח הודעה באמצעות פקסימיליה או דואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע.

לאחר עיכוב בטיסה של למעלה מחמש שעות הנוסע זכאי להשבת מלוא התמורה בגין כרטיס הטיסה או לכרטיס טיסה חלופי לפי בחירתו.

אם כתוצאה מאיחור בטיסה נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר הנוסע יהיה זכאי לאירוח בבית מלון כמו כן גם לשירותי הסעה בין שדה התעופה לבית המלון (או למקום אחר במרחק סביר משדה התעופה).

טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות או יותר היא "טיסה שבוטלה" המזכה בנוסף גם בפיצוי כספי.

חוק שירותי תעופה מגדיר טיסה שבוטלה כטיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות או יותר מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או כטיסה שלא התקיימה כלל. נוסע שטיסתו בוטלה זכאי לקבל פיצוי כספי מחברת התעופה, וזאת בנוסף על שירותי סיוע וההטבות (כגון: מזון ושתיה, אירוח בבית מלון וכיו"ב).

סכום הפיצוי הכספי נקבע בהתאם למרחק הטיסה כמפורט להלן:

  • מרחק הטיסה עד 2,000 ק"מ – פיצוי כספי של 1,280 ₪ לכל נוסע.
  • מרחק הטיסה מעל 2,000 ק"מ עד 4,500 ק"מ –  פיצוי כספי של 2,050 ₪ לכל נוסע.
  • מרחק הטיסה מעל 4,500 ק"מ – פיצוי כספי של 3,080 ₪  לכל נוסע.

חוק שירותי תעופה קובע כי בנסיבות מסוימות חברת התעופה תהיה פטורה מלשלם פיצוי כספי לנוסע שטיסתו התעכבה או בוטלה (גם אם לא ניתנה התראה מראש).

  • כאשר הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא בשליטת חברת התעופה, וגם אם חברת התעופה היתה עושה כל אשר ביכולתה– לא היה ביכולתה למנוע את ביטול הטיסה בשל אותן נסיבות.
  • הטיסה בוטלה בשל שביתה או השבתה מוגנות;
  • הטיסה בוטלה כדי להימנע מחילול שבת או חג.

מהן נסיבות מיוחדות לפי חוק שירותי תעופה ?

בעוד מצבים של שביתה או השבתה מוגנת, חילול שבת או חג ניתן להוכיח בקלות. החוק לא מפרט מהן "נסיבות מיוחדות" והדבר נתון לפרשנות. בפסיקה של בתי משפט בארץ וכן בפסיקה של בתי משפט באירופה (בתקנות התעופה האירופאית ישנו  פטור דומה למתן פיצוי) בעניין פיצוי כספי לנוסע בגין עיכוב בטיסה או ביטול טיסה, נקבע כי "נסיבות מיוחדות" הן:

  • מעשי טרור או חבלה
  • נסיבות ביטחוניות כגון מלחמה
  • מזג אוויר קיצוני
  • פגמים טכניים נסתרים
  • שביתות רוחביות שאין להן קשר לחברת התעופה (למשל שביתה של רשות שדות התעופה והנמלים).

חוק שירותי תעופה הישראלי מבוסס ברובו על החוק האירופאי

, Regulation (EC) No/261/2004 Of The European Parliament And Of The Council Of 11 February 2004..  

החוק האירופי לפיצוי בגין עיכוב בטיסה או ביטול טיסה חל על:

  • כל טיסות הממריאות מתחומי מדינות החברות באיחוד האירופי, ללא קשר לזהות חברת התעופה.
  • על הטיסות של חברות תעופה אירופאיות הממריאות לשטח האיחוד האירופי, ללא קשר לזהות המדינה ממנה הטיסה יוצאת.

החוק האירופי קובע כי נוסע יהיה זכאי לפיצוי כספי בגין עיכוב בטיסה לאחר 3 שעות עיכוב בלבד.

סכומי הפיצוי לפי החוק האירופי הם כדלקמן:

  • מרחק הטיסה עד 1,500 ק"מ –  250 יורו לכל נוסע.
  • מרחק הטיסה מעל 1,500 ק"מ עד 3,500 ק"מ- פיצוי כספי של 400 יורו לכל נוסע.
  • מרחק הטיסה מעל 3,500 ק"מ – פיצוי כספי של 600 יורו לכל נוסע.

במקרים מסוימים ניתן לדרוש פיצוי כספי הן לפי החוק האירופי והן לפי החוק הישראלי, לכן חשוב להכיר את הדין על מנת למקסם את סכום הפיצוי לנוסע.

חוק שירותי תעופה יוצר איזון בין רצון חברות התעופה לטוס בתפוסה מלאה לבין זכויותיהם של הנוסעים, בכך שהוא מחייב את חברת התעופה לשלם פיצויים גבוהים לנוסעים שלא מתאפשר להם לעלות לטיסה בשל אובר-בוקינג (רישום יתר).

נוסע שלא הסכים לוותר על מקומו בטיסה, זכאי לקבל ממפעיל שירותי סיוע ופיצוי כספי (בסכום בין 1,280 ל3,080 ₪ – בהתאם למרחק הטיסה) ובנוסף השבת תמורה מלאה על כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה חלופי.

נוסע אשר לא קיבל הטבות המגיעות לו מכוח חוק שירותי תעופה (שירותי סיוע או פיצוי כספי), רשאי להגיע תביעה נגד חברת התעופה או מארגן הטיסה בגין הפרת החוק וזאת גם אם לא נגרם לו כל נזק!

מטרת הפיצויים לדוגמה היא לעודד נוסעים לפנות לבית המשפט ולעמוד על זכויותיהם תוך שיפור הכדאיות הכלכלית של הגשת תביעה משפטית נגד חברות התעופה. במקביל – גם להעניש, לחנך ולהרתיע את חברות התעופה מפני הפרת חוק טיבי.

נכון להיום ניתן לתבוע פיצוי לדוגמה בסכום של עד 10,270 ₪ עבור כל נוסע!!

חשוב לציין כי דרישת הנוסע לקבלת פיצויים לדוגמא בגין הפרת הוראות חוק טיבי ע"י חברת התעופה, אינה גורעת מזכותו של הנוסע לקבל את ההטבות.

רון סולן – משרד עורכי דין

רוצים לקבל פיצוי על ביטול טיסה? לא יודעים איך?

לקבלת ייעוץ ראשוני חינם מהמומחים לחוק שירותי תעופה מלאו את הטופס עכשיו!




    עו"ד רון סולן

    עו"ד רון סולן בוגר תואר ראשון במשפטים (LLB) ותואר שני במנהל עסקים (MBA) בהצטיינות יתרה. את התואר הראשון השלים עו"ד סולן בהיותו בן 18 בלבד ואת התואר השני השלים בגיל 22, במהלך שירותו הצבאי בחיל האוויר.

    מאז ייסד את משרדו בשנת 2015, הפך עו"ד סולן תוך תקופה קצרה לאחד מעורכי הדין הבולטים בארץ בתחום דיני התעופה והתיירות. בין היתר, עו"ד סולן הוא חבר בארגון הבינלאומי של עורכי דין בתחום הנסיעות והתיירות IFFTA.

    עד היום משרד עו"ד רון סולן ייצג אלפי נוסעים מרוצים בהליכים נגד חברות תעופה בארץ ובחו"ל לרבות בתביעות בבתי המשפט השונים ברחבי הארץ.

    משרד עו"ד סולן מתמחה בייצוג נוסעים בודדים וכן קבוצות נוסעים בעניין: עיכוב טיסה, ביטול טיסה, איחור בטיסה, אובר בוקינג ועוד. לא למותר לציין כי חלק נכבד מהתיקים המנוהלים על ידי המשרד זכו לחשיפה ולסיקור תקשורתי נרחב.

    עו"ד סולן אשר חרט על דגלו הענקת שירות משפטי באופן נגיש, יעיל ובעלויות הוגנות מזמין אתכם לפנות אליו על מנת לבחון זכאותכם לקבלת פיצוי כספי או הטבות לפי חוק שירותי תעופה או הדירקטיבה האירופית ללא עלות וללא התחייבות.

    ron-sign-500x375

    מהתקשורת

    הצטרפו עכשיו אל אלפי נוסעים שכבר קיבלו פיצוי כספי מחברות התעופה