פרק 1 - מבוא לחוק שירותי תעופה
לפניכם פרק 1 מתוך סדרה בת 4 מאמרים קצרים בעניין חוק שירותי תעופה (חוק טיבי)
מה מגיע לנוסע לפי חוק שירותי תעופה ?
מצאתם סוף-סוף את הזמן המתאים ביותר לחופשה בחו"ל. קיוותם להירגע ולנוח לאחר חודשים צפופים של עבודה, משפחה ועניינים אחרים. השקעתם זמן רב בתכנון הטיול לפרטי פרטים, לרבות והזמנת בתי מלון וכן טיסות ליעד המתוכנן.
אולם גיליתם, עם ההגעה לשדה, שהטיסה מתעכבת בשעות רבות, כך שבמקום להיות בדרך לחופשת החלומות, אתם ממתינים בנמל התעופה עם תחושות של תסכול וחוסר וודאות ומקווים שהסקנדל הזה יסתיים במהרה.
מה עושים במצב כזה ולמי בשדה התעופה אפשר לפנות? ואם לא מתייחסים אליכם? איזה פיצוי מגיע לכם מחברת התעופה? האם רק את מחירו המלא של כרטיס הטיסה או פיצויים נוספים? המשיכו לקרוא כדי לדעת יותר.
מדוע נחקק חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) ?
במשך שנים ארוכות, שרר חוסר סדר ואי בהירות בכל הקשור לזכויות הנוסע בקרות עיכוב בטיסה, ביטול טיסה או שינוי מועד טיסתו.
תקופה ארוכה אמנת ורשה היא אשר התוותה את הדין, ובשנת 1999, הוחלפה הוראות אמנת ורשה בהוראות אמנת מונטריאול (אשר נקלטה באמצעות חוק התובלה האווירית, התש"ם-1980).
אולם גם הוראותיה של אמנת מונטריאול לא שיפרו מספיק את זכיותיו של הנוסע, שכן אחריותן של חברות התעופה הוגדרה באופן צר יחסית, ובוודאי שלא באופן המיטיב עם הנוסע.
נוכח מצב הדברים, כמו גם נוכח שכיחות מקרים של איחור בטיסה או ביטול טיסה, וכן שינויים במועדי הטיסות, עלה הצורך בדבר חוק מקיף ויסודי אשר יגן על זכויות הנוסע ויבטיח את חבותן של חברות התעופה כלפיו במקרים אלו.
צורך זה נענה בחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע"ב-2012.
מטרות חוק שירותי תעופה
חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) נכנס לתוקפו באוגוסט 2012 והוא חל על כל חברות התעופה הטסות אל ומישראל.
כעולה מדברי ההסבר להצעת החוק, מטרתו של חוק שירותי תעופה:
"להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם, ובתוך כך לקבוע כללים ואמות מידה לזכאותם הן להטבות כספיות והן לסיוע"
חוק שירותי תעופה מגלם בחובו שורת זכויות והטבות אותן מחויבות חברות התעופה הטסות לישראל וממנה, להעמיד לרשות נוסעיהן במקרה של עיכוב בטיסה, ביטול טיסה או שינוי מועדי טיסות. לזכויות והטבות אלו זכאי כל נוסע שנכח בטיסה שהמריאה אל מדינת ישראל או ממנה, לרבות טיסות הכוללות חניית ביניים, טיסות לואו-קוסט וטיסות שכר.
למעבר לפרק 2 – זכאות לפיצויים לפי חוק טיבי – לחצו כאן