חוק הטכנאים
סעיף 18 א לחוק הגנת הצרכן , הידוע בשמו "חוק הטכנאים" נכנס לתוקפו בשנת 2008 במסגרת תיקון 24 לחוק הגנת הצרכן, מטרת החוק ליצור מנגנון אכיפה שיסייע לשיפור תנאי השירות לצרכנים וימנע עיכוב צרכנים בביתם, בהמתנה ממושכת לטכנאי.
בתוך כך קובע החוק באילו שעות יכול להגיע טכנאי, מהו זמן ההמתנה המרבי לטכנאי, באילו נסיבות רשאי נותן שירות לדחות את ביקור הטכנאי, ואילו פיצויים זכאי צרכן לקבל כאשר נותן השירות לא עמד בהוראות החוק.
על אילו מוצרים ועל אילו נותני שירות חל החוק?
חוק הטכנאים חל על בעלי מקצוע שנותנים שירותים במסגרת תעודת אחריות ובתקופת האחריות בלבד, כאשר עסקינן במוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים, מנגנונים מכניים וחשמליים וברהיטים שמחירם גבוה מ–150₪, או במקרה של חוזה למתן שירותים מתמשכים, כאשר השירות מותנה בכך שהמוצר והציוד שנמצאים אצל הצרכן יהיו תקינים, מוצרים כמו: ממיר של חברת כבלים, לוויין, לחצני מצוקה, בלוני גז וכד'.
יודגש כי החוק אינו חל על שירות של תיקון פגמים וליקויים של מכשירים שאינם במסגרת תעודת אחריות או על בעלי מקצוע שאינם מעניקים שירותים במסגרת תעודת אחריות כגון: שרברבים, חשמלאים, נגרים שליחים וכד'. כמו כן, נכון להיום, החוק אינו חל במסגרת "ביטוח מורחב", כלומר לאחר תום האחריות הבסיסית.
יחד עם זאת, במידה ונגרם לכם נזק ממשי כתוצאה מאיחור ו/או רשלנות של נותן שירות, ניתן להגיש נגדו תביעה קטנה, בהתאם לדיני הנזיקין הכלליים ולאו דווקא בהתאם לחוק הטכנאים.
מהן שעות הביקור של טכנאי?
החוק קובע כי שעות הביקור של טכנאי בביתו של צרכן יהיה בין השעות 8:00 ו-19:00 בימי חול, ובין השעות 8:00 ו-13:00 בימי שישי וערבי חג, בהתאם לתיאום מראש.
מהו איחור של טכנאי?
זמן ההמתנה לטכנאי לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שתואמה, כלומר אם קבעתם עם טכנאי מועד לביקור בשעה 10:00 בבוקר, הטכנאי רשאי להגיע לכל המאוחר עד לשעה 12:00.
במידה והטכנאי לא יגיע עד השעה 12:00 אתם זכאי לפיצוי מנותן השירות בהתאם למשך האיחור.
פיצוי בעקבות איחור או עיכוב של טכנאי
במידה והטכנאי איחר בשעתיים מעבר למועד ולשעה שנקבעו הצרכן זכאי לקבל פיצוי כספי בסכום של 300 ₪.
במידה וחלפו שלוש שעות מעבר לזמן שנקבע הצרכן זכאי לקבל – פיצוי בסכום של 600 ₪. נותן השירות רשאי להציע לצרכן הזכאי לפיצוי כספי, פיצוי בשווה כסף, בטובין או בשירותים.
הבחירה בין פיצוי כספי לבין פיצוי שמציע נותן השירות, נתונה לצרכן בלבד ולא לנותן השירות!
האם ניתן לתבוע פיצוי כספי גבוה יותר בשל נזק שנגרם כתוצאה מאיחור הטכנאי?
במידה ונגרם לכם נזק, כתוצאה מאיחור הטכנאי, ניתן להגיש תביעה קטנה עפ"י דיני הנזיקין, בסכום העולה על הקבוע בחוק הטכנאים. על מנת לקבל פיצוי כספי אמור, עליכם להוכיח שנגרם לכם נזק, כמו כן, שהנזק שנגרם לכם מקורו באיחור הטכנאי.
שינוי מועד ביקור של טכנאי
נותן השירות רשאי להודיע לצרכן, לא יאוחר משעה 20:00 בערב שקדם למועד הביקור שתואם, על דחיית ביקור טכנאי, ולתאם עמו מועד ושעה חדשים לביקור.
באילו נסיבות לא יהיה זכאי הצרכן לפיצוי?
כאשר האיחור נובע מסיבות שנותן השירות לא ידע עליהן בעת קביעת המועד ושעת הביקור של טכנאי ולא היה עליו לדעת עליהן, או שלא ראה ולא היה לראותן מראש, ולא יכולה היה למנען, לא יהיה הצרכן זכאי לפיצוי.
הגשת תביעה קטנה לפי חוק הטכנאים
במידה ונותן השירות מסרב לפצות אתכם בהתאם להוראות החוק, ניתן להגיש נגדו תביעה קטנה ולדרוש פיצוי כספי בהתאם להוראות החוק, ובנוסף במידה ונגרם לכם נזק כתוצאה מהתנהלותו של הטכנאי ניתן לדרוש פיצוי נוסף על פי דיני הנזיקין, לדוגמא כאשר הפסדתם יום עבודה או נגרם לכם נזק עקיף או ישיר, במקרים אלו חשוב לשמור ראיות המוכיחות את הנזק שנגרם לכם.
ייעוץ ראשוני חינם!
לבחינת זכאותכם לקבלת פיצוי כספי או הטבות לפי חוק הטכנאים אתם מוזמנים לפנות למשרד עו"ד רון סולן שהינו בעל ידע וניסיון רב בייצוג צרכנים ללא עלות וללא התחייבות, בטלפון שמספרו 077-9577850 וקבלו מענה אנושי זמין 24/7.