פרק 2 – זכאות לשירותי סיוע והטבות על פי חוק טיבי
לפניכם פרק 2 מתוך סדרה בת 4 מאמרים קצרים בעניין חוק שירותי התעופה (חוק טיבי)
זכאות לשתייה ומזון – מתי?
נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שהמריאה באיחור של שעתיים לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה זכאי לקבל משקאות ומזון בהתאם לזמן ההמתנה וללא תשלום.
בדרך כלל במקרה של איחור בטיסה דיילי חברת התעופה יחלקו לנוסעים תלושים אשר יאפשרו רכישת מזון ושתיה במסעדות או במזנונים בשטח נמל התעופה, לחלופין הדיילים יחלקו בעצמם כריכים ושתיה קלה לנוסעים.
ככל שהעיכוב בטיסה ארוך יותר, כךעל חברת התעופה לספק מזון ושתיה בהתאם ולעיתים מדובר במספר ארוחות.
טיפ: ככל שחוויתם עיכוב בטיסה ורכשתם מזון ושתיה ו/או שילמתם עבור שהות בלאונג' (טרקלין) שמרו את הקבלות על מנת לקבל החזר מחברת התעופה.
זכאות לשירותי תקשורת – מתי?
נוסע שטיסתו התעכבה ביותר משעתיים זכאי לשירותי תקשורת, שהם:
- שתי שיחות טלפון.
- משלוח הודעה בפקס או משלוח הודעת איימיל בהתאם לבחירת בחירת הנוסע.
שירותי התקשורת חיוניים בעיקר במקרה של עיכוב טיסה או ביטול טיסה בחו"ל, שאז הנוסע צריך לעדכן גורמים שונים בנוגע לשינוי במועד ההמראה או הנחיה של הטיסה: משפחה וחברים, סוכן הנסיעות, בתי מלון ונהגים.
טיפ: ככל שנגרמו לכם הוצאות בגין שיחות טלפון מחו"ל או לחו"ל, כתוצאה מעיכוב בטיסה או ביטול טיסה ניתן לקבל החזר מחברת התעופה בכפוף להצגת קבלות של חשבון הטלפון.
מתי הנוסע זכאי לאירוח בבית מלון?
נוסע יהיה זכאי לאירוח בבית מלון (בחוק טיבי "שירותי לינה") במקרה של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה, כאשר נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר או אם נדרשת שהייה ארוכה מהשהייה שהנוסע תכנן.
כמו כן ככל שבית המלון לא נמצא בקרבת נמל התעופה, הנוסע זכאי לקבל שירותי הסעה מנמל התעופה לבית המלון ובחזרה לנמל התעופה.
טיפ: ככל שנגרם לכם עיכוב בטיסה או ביטול טיסה, ויש לכם זמן המתנה רב עד למועד הטיסה החלופי אתם יכולים להתארח בבית מלון, על חשבונכם ואז בכפוף להצגת קבלה לדרוש מחברת התעופה החזר כספי על ההוצאות שנגרמו לכם.
טיפ: נוסע זכאי לקבל שירותי מזון ושתיה על חשבון חברת התעופה גם כשהוא מתארח בבית מלון בזמן שהוא ממתין לטיסה החלופית.
כרטיס טיסה חלופי או זיכוי כספי ?
חוק טיבי קובע כי נוסע שהונפק לו כרטיס לטיסה שמועד המראתה נדחה בחמש שעות או יותר יכול לבחור בין שתי אופציות:
- לקבל כרטיס טיסה חלופי ליעד הסופי, בתנאים דומים לתנאי כרטיס הטיסה המקורי, במועד המוקדם ביותר שניתן, או במועד מאוחר יותר בכפוף להסכמת הנוסע.
- לבטל את כרטיס הטיסה לחלוטין ואז לקבל השבת תמורה בגין הסכום ששולם בעבור כרטיס הטיסה.
טיפ: במקרה שבו רכשתם כרטיסי טיסה וטיסת ההלוך בוטלה, אתם זכאים להשבה בגין מלוא הסכום ששולם בגין כרטיס הטיסה, לרבות בגין טיסת החזור.
למי ניגשים בנמל התעופה?
בכדי לקבל את ההטבות האמורות, יש לפנות אל נציגי חברת התעופה בנמל ולדרוש זאת.
כל חברת תעופה המפעילה טיסות מישראל או אליה, לרבות טיסה הכוללת עצירת ביניים (קונקשן), מחוייבת עפ"י חוק טיבי לדאוג לכך שבנמל התעופה יהיה נוכח נציג מטעמה, לכל הפחות שלוש שעות טרם מועד ההמראה המתוכנן וכן עד 30 דקות לאחר ההמראה.
חובה זו חלה אף על חברות תעופה המפעילות טיסות שממריאות משדות תעופהבחו"ל (כל עוד היעד הסופי במדינת ישראל).
חוק שירותי תעופה קובע עוד בעניין זה שבמעמד הנפקת כרטיס טיסה לנוסע, על חברת התעופה למסור לו פרטים נחוצים בדבר מקום מושבו של נציג החברה בשדה התעופה, למטרות סיוע במימוש זכויות הקבועות בחוק, כולל דרכי התקשרות עמו. חובת מסירת הפרטים חלה אף על סוכני נסיעות המוכרים את כרטיס הטיסה, במידה שקיבלו אותם מחברת התעופה.
טיפ: ככל שקיבלתם הודעה על "ביטול טיסה" (עיכוב בטיסה העולה על 8 שעות), אתם זכאים לקבל שירותי סיוע והטבות גם בלי להתייצב בנמל התעופה, כך שחברת התעופה תהיה חייבת להחזיר לכם כסף בגין כל הוצאה ישירה שנגרמה לכם כתוצאה מביטול הטיסה לרבות: מזון ושתיה, שירותי הסעה, שירותי תקשורת וכן אירוח בבית מלון.
למעבר לפרק 3 – פיצוי כספי לפי חוק טיבי – לחצו כאן