תביעה ייצוגית נגד טויוטה ונגד יבואנית טויוטה יוניון מוטורס
בתביעה ייצוגית שהוגשה ע"י משרדנו (ת"צ 16321-11-19: סוויסה נ' יוניון מוטורס בע"מ ואח') נגד יצרנית הרכב טויוטה ונגד יבואנית טויוטה בישראל, יוניון מוטורס, נטען כי ישנו פגם במכלול האינברטר (Inverter), המותקן במערכת ההיברידית של רכבי חברי הקבוצה, בעלי רכבי פריוס ואאוריס 2010-2014.
ברכבים היברידים, ובפרט ברכבים ההיברידים נשוא הבקשה לאישור, מותקן רכיב ששמו אינברטר ("Inverter"), לאינברטר שני תפקידים אינטגרליים במערכת המנוע ההיברידי.
להמיר את אנרגיית החום הנוצרת במהלך הבלימה, לאנרגיה חשמלית אשר אצורה במצבר לשימוש בהמשך הנסיעה.
לפעול כמהפך מתח, כלומר להמיר זרם ישר (Direct Current) מהסוללה של הרכב אשר פועלת בזרם נמוך לזרם חילופין AC (Direct Current) במתח גבוה המשמש את המנוע החשמלי.
בתביעה הייצגוית נטען כי כתוצאה מהתחממות יתר של מכלול האינברטר ו/או רכיבים בתוכו, המערכת ההיברידית עלולה לקרוס כך שהרכב נכנס באופן פתאומי ל"מצב בטוח" (fail safe mode), כתוצאה מכניסה למצב זה מהירות הנסיעה של רכב יורדת בצורה דרסטית מבלי שלנהג הרכב יש שליטה על כך. מצב זה למרבה האבסורד אינו בטוח כלל וכלל, שכן הוא מסכן הן את נוסעי הרכב התקול והן את נוסעי הרכבים שבסביבה ועלול לגרום לתאונה קשה.
נטען בכתב התביעה כי הריקולים הבטיחותיים שביצעו טויוטה ויוניון מוטורס ברכבי חברי הקבוצה, לא פתרו את הפגם במכלול האינבטר, אלא נועדו אך ורק למנוע תופעת לוואי, הנובעת מהתחממות יתר של האינברטר.
תופעת הלוואי היא שבמקרים מסוימים כתוצאה מהתחממות יתר של מכלול האינברטר, מחשב בקרת המנוע (ECU-Engine Control Unit) מתאפס, הרכב לא נכנס ל"מצב בטוח", אלא פשוט נעצר באופן פתאומי ובלתי צפוי במהלך הנסיעה (מצב זה מסוכן אף יותר מכניסה ל"מצב בטוח").
נטען כי טויוטה ויוניון מוטורס יודעת כי הפגם במכלול האינברטר לא תוקן, לכן טויוטה הציעה ללקוחותיה, בעלי הרכבים נשוא בקשת האישור בארה"ב, שתי הטבות אשר לא הוצעו לחברי הקבוצה בארץ !!!
- תוכנית אחריות מורחבת ל15 שנים למכלול האינברטר .
- שיפוי מלא בגין עלות תיקונים שנגרמו כתוצאה מהפגם במכלול האינברטר.
בכתב התביעה נטען כי דמם של לקוחות טויוטה במדינת ישראל אינו סמוק פחות מאשר דמם של לקוחות טויוטה אזרחי ותושבי ארה"ב, כל הטבה שהציעה טויוטה ללקוחותיה בארה"ב וודאי שמגיעה מאותן סיבות גם ללקוחותיה במדינת ישראל.
נכון לכתיבת בקשה זו המשיבות:
- לא הציעו לחברי הקבוצה כל פתרון לתופעת התחממות היתר של מכלול האינברטר.
- לא הציעו להחליף את מכלול האינברטר הפגום במכלול תקין ללא תקלות.
- לא הציעו לחברי הקבוצה תוכנית אחריות מורחבת ו/או שיפוי בגין הוצאות תיקון המכלול בעבר.
מטרתה של התביעה הייצוגית בראש ובראשונה לחייב את טויוטה במתן פתרון למניעת התקלה מסכנת חיים של התחממות יתר של האינברטר, מטרתה השניה של התביעה הייצוגית היא שיפוי חברי הקבוצה בגין נזקיהם הממוניים והלא ממוניים..
זקוקים לייעוץ מעורך דין לתביעות ייצוגיות?
משרד עורכי-דין רון סולן, מתמחה בהגשת תביעות ייצוגיות, בגין מוצרים פגומים, לרבות תקלות בטיחות סדרתיות ברכבים.
אם גם אתם סבלתם מהתנהלות חברת טויוטה, המפורטת לעיל, או של כל ייבואנית או יצרנית רכב אחרת, אתם מוזמנים לפנות למשרדנו לצורך קבלת ייעוץ ללא התחייבות.