תביעה ייצוגית נגד חברת התעופה יונייטד איירלינס (United Airlines)
בתביעה שהוגשה ע"י משרדנו (ת"צ 6529-12-19: סמל ואח' נ' יונייטד איירליינס אינק) נטען כי יונייטד איירלינס, חברת תעופה זרה שבסיסה בארה"ב, מפרה את הוראות חוק שירותי תעופה.
חוק שירותי תעופה, חל על טיסות הממריאות משטח מדינת ישראל או אליה, לרבות על טיסות הכוללות חניית ביניים.
חוק שירותי תעופה קובע כי נוסע שטיסתו בוטלה זכאי למספר הטבות אשר אחת מהן היא פיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה לחוק, סכום הפיצוי הכספי נקבע בהתאם למרחק הטיסה, ובעניין יונייטד איירלינס מאחר שכל טיסותיה (משטח מדינת ישראל או אליה) הן למרחק של מעל 4,500 ק"מ מדובר בפיצוי בסך של 3,120 ₪ פר נוסע.
עניינה של התביעה בשלוש פרקטיקות שבהן יונייטד נקטה נוקטת, שתכליתן, אי תשלום הפיצוי הכספי הקבוע בחוק שירותי תעופה לנוסעים הזכאים לקבלו.
בתביעה נטען כי יונייטד איירלינס מפרה את חובת היידוע והגילוי המוטלת עליה מכוח חוק שירותי תעופה, ובתוך כך, אינה מיידעת את נוסעיה הזכאים להטבות בדבר זכאותם להטבות.
ראשית, נוסעי יונייטד איירלינס הזכאים לפיצוי כספי, מכיוון ואינם מיודעים בדבר זכויותיהם ובדבר הצורך בפניה בכתב ל יונייטד איירלינס כדי לקבלו, לא פונים אל יונייטד איירליינס ולא דורשים ממנה את הפיצוי המגיע להם.
שנית, חוק שירותי תעופה קובע כי במקרה שבו טיסה בוטלה ב"נסיבות מיוחדות" שאינן בשליטת חברת התעופה, כמפורט בסע' 6(ה) לחוק, חוק שירותי תעופה פוטר את חברת התעופה מלשלם פיצוי כספי לנוסעי הטיסה.
אולם, יונייטד איירלינס עושה שימוש בפטור זה, השמור למקרים נדירים וחריגים, שימוש פסול, עת היא טוענת לגבי כל טיסותיה שבוטלו, כי הן בוטלו "בנסיבות מיוחדות" (לכאורה) שאינן מזכות את הנוסע בפיצוי כספי, לכן לשיטתה של יונייטד איירליינס נוסעים בטיסותיה שבוטלו, לעולם לא יהיו זכאים להטבה מסוג פיצוי כספי.
שלישית, לשיטת יונייטד איירליינס, מסלול תעופה הכולל חניית ביניים, אינו נחשב כיחידה מזכה אחת, מכאן שעיכוב בטיסה הגורם לנוסע להחמיץ את טיסת ההמשך המופיעה באותו הכרטיס וכיו"ב לעיכוב העולה על 8 שעות, אינו בא בגדר "טיסה שבוטלה", לפיכך הנוסע גם אינו זכאי להטבה מסוג פיצוי כספי.
התנהלות זו עומדת בסתירה מוחלטת לחוק ולפסיקה אשר קובעים מפורשות כי מסלול תעופה הכולל חניית ביניים, נחשב כיחידה מזכה אחת. לפיכך כאשר נוסע מחמיץ טיסת המשך בשל עיכוב במקטע קודם של הטיסה (missed connection flight), וכתוצאה נגרם לו עיכוב העולה על 8 שעות, אזי מדובר בנוסע ב"טיסה שבוטלה", כך שהנוסע זכאי בין היתר להטבה מסוג פיצוי כספי.
במסגרת התביעה התבקש בית המשפט הנכבד להורות ליונייטד איירלינס לשנות את מדיניותה בעניין יידוע לקוחותיה בדבר זכויותיהם לקבלת הטבות בכלל ופיצוי כספי בפרט, כקבוע בחוק שירותי תעופה.
כמו גם, להורות ליונייטד איירליינס לשנות את מדיניותה בעניין תשלום פיצוי כספי במקרה של טיסה שבוטלה, ובמקרה של עיכובים או ביטולים בטיסות בטיסות המשך מטעמה כך שנהליה יעלו בקנה אחד עם חובותיה שבדין.
כמו גם, להורות ליונייטד איירליינס לפצות את חברי הקבוצה הייצוגית, בהתאם לסמכותו של בית המשפט הנכבד לפי סעיף 20 לחוק תובענות ייצוגיות.
זקוקים לייעוץ מעורך דין לתביעות ייצוגיות?
משרד עורכי-דין רון סולן, מתמחה בייצוג נוסעים בודדים וקבוצות נוסעים בתביעות נגד חברות תעופה, כמו כן, משרד עורכי- דין רון סולן, מתמחה בהגשת תובענות ייצוגיות.
ההליך הייצוגי מאפשר נוסע בודד לתבוע חברת תעופה, בגין הפרה של החוק, בשם קבוצה מוגדרת של נוסעים.
אם נתקלתם בהתנהלות דומה של חברת התעופה יונייטד איירלינס או של כל חברת תעופה אחרת, אתם מוזמנים לפנות למשרדנו לצורך קבלת ייעוץ ללא התחייבות.