תביעה ייצוגית נגד ישראייר תעופה ותיירות בע"מ
תביעה ייצוגית נגד ישראייר תעופה ותיירות בע"מ הוגשה ע"י משרדנו (ת"צ 62680-06-23: כהן נ' ישראייר תעופה ותיירות בע"מ).
התביעה הייצוגית עוסקת בטענה לפיה ישראייר תעופה ותיירות בע"מ מפרה את הוראות סעיף 6(א) של חוק שירותי תעופה אשר קובע: "נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שבוטלה, יהיה זכאי לקבל ממפעיל טיסה או מהמארגן הטבות אלה: (1) שירותי סיוע; (2) השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע;"
"כרטיס טיסה חלופי", מוגדר בסעיף 3(א)(3) של חוק שירותי תעופה כדלקמן: "כרטיס טיסה חלופי ליעד הסופי של הנוסע, בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי שהונפק לו ובמועד המוקדם ביותר שניתן, או במועד מאוחר יותר בתיאום עם הנוסע, ובכפוף לקיומם של מקומות פנויים בטיסה;"
התביעה עוסקת במקרים בהם ישראייר תעופה ותיירות בע"מ מבטלת את טיסותיה, מבלי להציע לנוסעים שטיסתם בוטלה כרטיס טיסה חלופי ליעדם הסופי אלא פשוט כופה עליהם הר כגיגית, לקבל השבת תמורה.
במקרים אלו ישראייר תעופה ותיירות בע"מ מגלגלת את העלויות הכרוכות ברכישת כרטיסי טיסה חלופיים על חברי הקבוצה, ואגב כך מגלגלת על חברי הקבוצה את עלויות שירותי הסיוע שהיה עליה לספק לחברי הקבוצה, לו היתה פועלת בהתאם לדין ומכרטסת אותם מיוזמתה לטיסה חלופית שיוצאת במועד מאוחר יותר.
ישנם, כמובן, גם חברי קבוצה, אשר נוכח ביטול טיסתם עם ישראייר תעופה ותיירות בע"מ מבלי שהוצעה להם טיסה חלופית, נאלצו לוותר על הטיסה לחו"ל כליל, ואגב כך נגרמו להם נזקים ממוניים ולא ממוניים משמעותיים עקב ביטול הנסיעה/חופשה לחו"ל– הפסד ימי חופשה, בתי מלון, אטרקציות וכיו"ב.
הטענות בתביעה הייצוגית נגד ישראייר תעופה ותיירות בע"מ
התובע רכש בעלות של 1,070$, חמישי כרטיסי טיסה, עבורו ועבור בני משפחתו, לטיסת המשיבה מדובאי לת"א. טיסה אשר היתה אמורה להמריא ביום 23.8.23.
בתאריך 20.6.23 המבקש עודכן, ע"י סוכנות הנסיעות, כי ישראייר תעופה ותיירות בע"מ ביטלה את הטיסה ללא אפשרות לטיסה חלופית.
לנוכח ביטל הטיסה של המשיבה מבלי שהוצעו לתובע כרטיסי טיסה חלופיים, התובע פנה אל מנכ"ל ישראייר, מר אורי סירקיס, בדרישה להסבר, להלן תוכן ההתכתבות ביניהם בוואטסאפ:
יצוין כי בהודעה הקולית שמר סירקיס שלח אל המבקש הוא אמר את הדברים הבאים:
"היי קודם כל סליחה על הבלגן, אבל אני אסביר לך מה קורה, אנחנו כשאנחנו משריינים את לו"ז קיץ, מקבלים סלוטים ומאשרים לנו טיסות לכל אורך העונה לכל אורך הקיץ. אממה בקיץ, לנו לפחות אין מה להסתובב בדובאי עם 50 מעלות, הקהל שלנו לא אוהב את זה. ולכן אנחנו מבטלים את זה, אנחנו מבטלים את זה חודשיים מראש, אגב על פי החוק מותר לנו לבטל שבועיים מראש, ללא פיצוי וללא כלום. לכן שאלתי מתי ביטלו, חשבתי שיש פה איזשהי תקלה. כי אני מכיר את מועדי הביטול. בכל מקרה, סליחה ומחילה, אם תרצה סיוע בטיסה חלופית אני שולח אליך פה טלפון של תותחית שעובדת אצלנו".
יצוין כי התובע פנה אל גב' ליזי דידי, אליה מר סירקיס הפנה אותו, אולם היא לא סייעה לתובע למצוא טיסה חלופית, וממילא אותה "טיסה חלופית" אליה מר סירקיס התכוון בהודעה המוקלטת ששלח אל התובע, היתה טיסה חדשה שיהיה על המבקש לרכוש כרטיסים חדשים עבורה, ולא טיסה במקום הטיסה שבוטלה.
הנה כי כן, מנכ"ל ישראייר תעופה ותיירות בע"מ עצמו, מודה שכאשר המשיבה מבטלת את הטיסה יותר משבועיים לפני מועד הטיסה הביטול הוא "ללא פיצוי וללא כלום."
כלומר, מדובר במדיניות שנוגעת לא רק למקרה הפרטני של המבקש ושל בני משפחתו, או לנוסעי הטיסה הרלוונטית, או לנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה לטיסות של המשיבה לדובאי או מדובאי בחודש אוגוסט 2023.
מדובר בעניין של מדיניות, כאשר המשיבה מבטלת את הטיסה יותר מ -14 יום מראש ואין לה טיסה חלופית מטעמה שהיא יכולה להציע, היא בוחרת עבור הנוסע באפשרות של השבה בניגוד להוראות חוק שירותי תעופה.
בנסיבות אלו, התובע נאלץ בעל כורחו, לחפש טיסה חלופית מדובאי לת"א. התברר לתובע כי עלות כרטיס לטיסה במועד סמוך הינה 1,796$.
כלומר, על מנת שהתובע ובני משפחתו יטוסו בחזרה לארץ מדובאי במועד דומה היה עליו להוציא מכיסו עוד כ- 726 $ וזאת מבלי להביא חשבון את העובדה, שמסכום ההשבה, שנכפה על התובע לקבל, בגין כרטיסי הטיסה לטיסת המשיבה שבוטלה, יקוזז סכום נוסף של 300$ ע"י סוכנות הנסיעות.
על מנת להקטין את נזקיו הממוניים, התובע העדיף לרכוש כרטיסי טיסה חלופיים לטיסת חזור מדובאי לת"א שממריאה למחרת, קרי בתאריך 24.8.23 ואשר כוללת עצירת ביניים, בעלות של 950 $ (190$ פר כרטיס), כאשר עלות לינה בבית מלון ללילה נוסף בדובאי צפויה לעלות כ-250 $ (בסה"כ העלות של כרטיסי טיסה ליום למחרת + לינה במלון מלון נמוכה יותר משמעותית מעלות הטיסה החלופית שהמבקש מצא).
מעוניינים להגיש תביעה ייצוגית?
ניזוקתם כתוצאה מהתנהלות של ישראייר תעופה ותיירות בע"מ או של חברה אחרת?
אתם סבורים כי ההתנהלות היא בניגוד לדין?
יש עוד נפגעים כמוכם אבל לא כדאי לכל אחד מהנפגעים לנהל הליך עצמאי ?
עורך דין רון סולן מזמין אתכם לפנות אליו על מנת לבחון עילה להגשת תובענה ייצוגית, ללא עלות וללא התחייבות מצדכם!