הסיבות לחקיקת חוק טיבי
תארו לכם מצב מתסכל בו אתם מגיעים לנמל התעופה, נרגשים לקראת החופשה המופלאה שלכם בחו"ל, או אולי אף לקראת פגישה עסקית חשובה, אך אתם מגלים כי הטיסה הוקדמה, בוטלה או עוכבה – שינויים המאלצים עמידה בהוצאות כספיות לטובת מזון, נסיעות וכו' – זאת כתוספת על חוסר הנוחות ועוגמת הנפש שנגרמו. מה מבאס יותר מלהמתין בשדה התעופה או לחזור הביתה בחוסר אונים ולתכנן את המסע מחדש.
מסיבות אלו נחקק חוק טיבי בשנת 2012 – החוק עוסק סיוע ופיצוי בענייני שינויים בתנאי הטיסה, חוק שנועד בין היתר לעזור לכל נוסע מול חברות התעופה, תוך שהוא מחייב את החברה לפצות את הנוסע בהטבות מתאימות, כדוגמת כרטיס טיסה חלופי או החזרת תשלום על כרטיס טיסה, פיצוי כספי, אירוח בבית מלון, מזון ומשקאות וכן שירותי תקשורת.
איחור בן שעתיים ומעלה
נוסע שעוכבה טיסתו בשעתיים ויותר זכאי לקבל שירותי תקשורת נחוצים, מזון ומשקאות.
5 עד 8 שעות איחור בטיסה
במקרה זה, הנוסע זכאי לקבל פיצוי על עיכוב/איחור בטיסה הזהה לפיצוי שרשום מעלה ובנוסף, גם תמורה מלאה בעבור כרטיס הטיסה, או כרטיס חלופי. במידה שהוצע לנוסע כרטיס טיסה חלופי למחרת היום, הרי שהוא זכאי לקבל גם שירותי לינה והסעות.
איחור של 8 שעות
במידה שעוכבה הטיסה בלמעלה מ-8 שעות, תיחשב כאילו בוטלה ובאופן זה זכאי הנוסע בטיסה זו לקבל "שירות סיוע" ללא עלות נוספת כלשהי (הכולל מזון ומשקאות ואירוח בבית מלון), בנוסף תמורה מלאה עבור כרטיס הטיסה, או כרטיס חלופי – לבחירת הנוסע.
נוסף על האמור, זכאי הנוסע לקבל פיצוי כספי בגובה התלוי במרחק הטיסה, כולל פיצוי מינימאלי בגובה 1,290 ₪ ופיצוי מקסימאלי בן 3,080 ₪.
טיסתי עוכבה או נדחתה – מה עושים?
רצוי לא לוותר במהירות על הגשת תביעה נגד חברת התעופה. ייתכן שיהיה תחילה כדאי להתקשר לחברת התעופה טרם הגשת תביעה. זוהי אכן שאלה שראוי לשאול וכדאי לבדוק את הנושא הזה לעומקו.
סיכום הדברים
ניתן לסכום ולומר כי חוק טיבי תפקידו להגן על ציבור הנוסעים בטיסות במצבי איחורים ועיכובים חריגים בטיסות, או אפילו במקרים של ביטול טיסה בלא הודעה מוקדמת.